Brev:
1 år, mad og sove egen seng
20. april 2024
Alder:
12 mdr.
1 år, mad og sove egen seng
Hej Helen,
Lige lidt info om vores dreng.
Han er en etårig, lattermild, glad dreng, med krudt i numsen. Han er meget aktiv og har alle dage været det. Han vejede 3585g og var 53 cm lang ved fødslen. Han er født 6 dage over termin og har fulgt sin egen kurve lige siden.
Mad og måltider har været noget af en kamp. Han har fået grød fra 6 måneder, suppleret med amning. Han gad dog kun en slags grød. Jeg har ammet ham så længe det nu var muligt til han var 9 måneder.(jeg skulle starte job igen) Vi stoppede amning meget brat, da han ikke kunne finde ud af at trappe ned, forstået på den måde at han ikke kunne finde ud af at han nogle gange godt måtte få bryst og andre gange ikke. Så han begyndte at nægte grød. Han kom hjem til sin farmor, så brystet var ude af syne og her lærte han at spise havregrød og undvære bryst.
Jeg har siden han var 6 måneder forsøgt at introducere ham for mos, frugt, grønt, kød, brød osv. og vi er nået dertil idag hvor jeg ikke føler at han gider spise særlig mange ting. Han gider for eksempel ikke spise rugbrød, hvilket går min mand & dagplejemor lidt på. Jeg selv tænker at han ikke kan lide det? Han bliver også tilbudt vores mad, men det er lidt med forskel, hvornår han gider smage eller ej.
Jeg har haft en lidt øv sundhedsplejerske som har været meget obs på hans vægt og hovedomfang. I den forstand at hun har gjort mig meget usikker på min rolle som mor og om jeg gør det godt nok med nogle af de ting hun har sagt. Hver gang vi har været henvist til lægen har alting været tip top.
Jeg begynder nu at tvivle på om han tager nok på i vægt og om ham vokser som ham skal? Det skal lige siges at jeg og hans far generelt er slanke/normal af bygning, ikke så høje og jeg har hele mit liv været undervægtig.
Hvad kan jeg gøre for at han bliver mere madglad/nyssgerrig på at smage nye/glere ting?
Nu til det med søvnen, han sover i princippet godt, men han skal vugges i søvn og hvis jeg ligger ham i sin seng slår han ud med armene og græder højlydt, indtil jeg tager ham op igen.
Han har altid været meget tryghedssøgende og bruger hverken sut, nusseklud eller andet som tryghed. Han har altid haft sin mors bryst eller min nærhed.
Jeg ville bare virkelig ønske at han kunne sove i sin egen seng om natten, og st han kunne sove igennem. Han vågner 1-2 gange om natten og søger tryghed/nærvær.
Håber du har nogle råd til en fortvivlet førstegangsmor 🙏🏼